Lordul John Mogg, presedintele ERGEG (European Regulators' Group for Electricity and Gas) vorbeste intr-un interviu acordat EurActiv.cz despre noua agentie europeana ACER si ce ar urma sa faca aceasta. Decizia in privinta plasarii agentiei cu 50 de angajati si un buget anual de 9 milioane de euro ar trebui luata in martie.

Cel de-al treilea pachet de liberalizare include stabilirea unei noi agentii europene de reglementare numite ACER. Care vor fi principalele diferente intre aceasta agentie si actuala organizatie europeana de reglementare ERGEG?

In prezent exista doua organizatii. Una dintre ele este ERGEG, organizatie oficiala stabilita prin decizia Comisiei, cealalta este CEER, o organizatie mai mare si mai activa care implica toate autoritatile europene de reglementare, plus altele, cu care am colaborat timp de mai multi ani si prin care se aplica cea mai mare parte a masurilor noastre.

Marea diferenta consta in faptul ca agentia va fi o institutie comunitara finantata din bugetul Comisiei. Comisia estimeaza, sau cel putin a estimat in urma cu doi ani, ca bugetul agentiei va fi de 9 milioane euro pentru cei 45-50 angajati si directorul acesteia, dar aceste detalii pot fi sau nu exacte. Locul ales este (iar in prezent se speculeaza infiintarea agentiei intr-una din doua tari) Romania sau Slovacia. Este posibila alegerea unui alt loc, dar decizia pe care o asteptam de la sefii de guvern si care va fi luata in martie, este cruciala pentru noi. Daca aceasta problema nu va fi hotarata, nu se stie unde sau cand se va fi infiinta agentia.

Principala deosebire este ca vom avea un organism independent european care va lucra din perspectiva transfrontaliera europeana, in vreme ce ERGEG reprezinta diferitele autoritati nationale de reglementare.

O alta diferenta consta in faptul ca exista multe agentii in Uniunea Europeana, unele dintre ele ca agentii de reglementare iar altele ca agentii executive. Diferenta clara in ceea ce priveste aceasta agentie este ca va avea un consiliu de reglementare iar acesta va avea multe responsabilitati si atributii. Conform proiectului actual, acest consiliu de reglementare si nu directorul agentiei va fi factorul decizional. Deci exista masura independentei dar in mare parte aceasta va tine de Comisie iar rezultatele activitatii se vor concretiza sub forma de comitologie.

Au fost discutii serioase referitoare la puterea ACER si responsabilitatile sale, intrucat statele membre (spre deosebire de europarlamentari) au dorit mentinerea reglementarii mai ales la nivel national. Personal, unde credeti ca ar trebui sa actioneze ACER?

Exista trei privinte unde ar trebuie sa actioneze ACER: Mai intai, puterea sistemului de reglementare creat consta in independenta si puteri sporite acordate organismelor nationale de reglementare intrucat, desi nu suntem inca atat de integrati fie in piata economica sau cea energetica, ne vom baza inevitabil foarte mult pe autoritatile nationale de reglementare.

Dar marea absenta din perspectiva actuala este interconexiunea dintre tari. Beneficiile conlucrarii nu se pot vedea, mai ales pentru tarile de tranzit. La ce bun sa investesti bani in transportul gazelor pe teritoriul tau daca nu beneficiezi si tu de acesta? Avand in vedere ca are loc integrarea pietii, exista o mai mare nevoie de masuri care sa asigure diminuarea nivelului de atentie la nivel national. Dar acesta reprezinta miezul problemei: cat de multa putere a autoritatii nationale de reglementare trebuie acordata agentiei. Si dupa cum ati mentionat, exista destul de putina in prezent.

Principala problema o constituie faptul ca guvernele sunt, cred, suspicioase si nelinistite in privinta functionarii sistemului. Intrucat lucrez in domeniu de mult timp si am vazut integrarea energiei in pachetul pietei europene din 1992, eu cred ca de indata ce se instaureaza nelinistea (iar recentele dispute ruso-ucrainiene o demonstreaza) oamenii sunt decisi sa se asigure ca exista un pachet mai bun de acorduri, mai multe conexiuni, o mai mare solidaritate si asa mai departe. Iar agentia va apare ca rezultat al acestei nevoi de siguranta si mai putin ca urmare a unei idei artificiale conform careia o agentie poate impune reglementari care vor forta integrarea pietii. Iar agentia poate reflecta mult mai bine faptul ca integrarea are loc si ca are nevoie de puteri sporite pentru a realiza aceasta integrare. Deci puterile sale vor fi destul de limitate.

Cel de-al treilea lucru pe care doream sa il mentionez este ca in prezent Parlamentul ar dori ca agentia sa aiba puteri sporite. Dificultatea pe care noi am constatat-o ca autoritate de reglementare, intrucat si noi ne-am gandit ca dorim puteri sporite, este existenta asa-numitului principiu Meroni, un principiu juridic care dateaza de la sfarsitul anilor `50, care mentioneaza in esenta imposibilitatea Comisiei de a delega din puterile sale unei alte institutii iar in acest caz Comisia ar fi cea care deleaga puteri. Deci ar trebui ca institutiile europene sa se razgandeasca, fapt ce ar putea fi posibil. Institutiile se mai razgandesc uneori...

Care va fi relatia ACER cu nou-infiintata organizatie numita ENTSO-E care ar fi trebuit creata prin cel de-al treilea pachet energetic, dar a fost infiintata independent in decembrie anul trecut? Conform pachetului, cadrul acestei autoritati ar fi trebuit aprobat de catre autoritatea (inexistenta) ACER. Reprezinta aceasta o problema? Cumva ENTSO va deveni prea puternica daca ACER este slaba?

Am emis recent un document care prezinta Parlamentului si Consiliului la prima vedere structura agentiei, puterile acordate ei, ce ar face agentia din perspectiva noastra ca autoritate de reglementare, etc. Iar principalul motiv al acestui demers, care este destul de neobisnuit, anticipativ, a fost ca vor trece inevitabil 18 luni de transpunere inainte de inceperea activitatii agentiei. Suntem acum gata sa incepem, trecand prin consultarea referitoare la modul de functionare a agentiei. Noi vom opera in cadrul CEER si ERGEG ca si acum acele puteri exista. Nu, nu avem puteri depline dar vom continua sa functionam astfel iar in mare parte este vorba de crearea normelor de aplicare, a normelor cadru si a codurilor.

Este foarte bine ca incep sa fie create ENTSO-uri. Momentan discutam neoficial cu ENTSO, dezvoltam propria conceptie de creare a normelor cadru. Saptamana aceasta, pe 3 februarie, prezidez intalnirea generala a CEER, in vederea desfasurarii unor dezbateri orientative si sper ca in martie sau aprilie sa incepem cu unele hotarari si consultari referitoare la modalitatea de functionare.

Dar cred ca echilibrul pe care trebuie sa il gaseasca Comisia in formularea masurilor agentiei si a activitatii ENTSOtrebuie sa utilizeze pe de o parte intreaga experienta si cunoasterea la nivel national pe care o au TSO, cu protejarea intereselor publice si in limita dimensiunii europene. Mai exista necesitatea certitudinii ca reglementarile sunt corect formulate astfel incat procesul stabilirii normelor de lucru conform codurilor ENTSO si verificarea lor sa intruneasca normele si sa precizeze Comisiei care sunt acestea. Dar cred ca echilibrul poate fi usor realizat.

Ceea ce avem de facut este sa-l intocmim astfel incat dea tot ce este mai bun din ENTSO si in acelasi timp asigurandu-se ca interesul public este protejat corespunzator.

[...]

Presedintia ceha a venit cu propunerea introducerii asa-numitului tarif unic pentru distributia de electricitate. Care este parerea dumneavoastra despre aceasta initiativa?

Acesta este un obiectiv formidabil. Toti factorii implicati in distributia de electricitate care taxeaza transportul de electricitate prin liniile de tensiune, din tarile care platesc foarte mult sau nu platesc deloc, trebuie sa vina cu o solutie unitara. Iar aceasta este cea mai apriga disputa dintre toate cele la care am participat si cele pe care le-am prezidat in cadrul autoritatilor de reglementare in domeniul energiei, iar parerile sunt absolut impartite. Cand se ajunge la chestiunea banilor si a schimbarilor serioase care implica diferente majore de venituri pentru diverse companii, apar si marile probleme. Sunt de parere ca initiativele Cehiei sunt foarte ambitioase pentru perioada in care aceasta tara asigura presedintia europeana iar in acest context le doresc numai succese.

Interviu realizat de EurActiv Cehia

Link
- EurActiv.cz -  Lord Mogg: Jednotný tarif pro pøenos elektøiny je ambiciózní cíl
- EurActiv.ro: Romania - pe cale sa piarda sansa gazduirii unei agentii europene?
- EurActiv.ro: UE va avea agentie pentru reglementarea energiei